06‏/06‏/2010

ربع قرن من الزمان 4


النهارده السبت 5 يونيو 2010 الساعة 3.51 م




احم احم
سلامو عليكو

مش عارف ليه حاسس اني دبست نفسي في مشكلة 
اوقات بفكر مش عارف اكتب ايه 
واوقات بحس اني مش لاقي وقت يكفي الكتابة 
عموما انا هكتب الي يجي علي بالي وخلاص 
عشان اقدر اكمل حاجة بدأتها 


احم احنا كنا خلصنا ابتدائي
ودخلت اعدادي الحمد لله وحققت حلمي وقتها 

انما معرفش ليه اعدادي كانت فترة سريعة في حياتي  
معلمتش قوي فيا 
يمكن خرجت منها بكام صاحب جداد 
بس اللي خسرته بعدها كان اكتر 

مش هتكلم كتير فيها بس هتكلم علي بعض الاشخاص 
اللي علمو معايا بجد وقتها 

اولهم الاستاذ احمد صلاح اللي درسلي في 
اولي وتانية وتالتة اعدادي 
كنت بحبه جدا وبحترمه وهو كمان كان بيحبني 
كان هادي جدا وطيب 
بس لما يزهق كان بيفتري قوي قوي 
ودي حصلت مرة واحدة بس ومش معايا الحمد لله 

تاني واحد هو الاستاذ سعيد 
انا مش فاكر سعيد ايه بصراحة 
هو مدرس الدرسات الاجتماعية 
هو لسه عارفني لحد دلوقتي ولما بيشوفني بيسلم عليا 
مع انه مش من بلدنا اصلا 
بس هو حد محترم جدا وطيب جدا جدا 
ويكفيه فخر انه خلاني احبه بالشكل ده 
مع اني بكره مادة الدرسات دي كره العمي 
لالا اكتر من العمي بشويه 
وداينا كانت بتبقي نقطة سودة في شهادتي من وانا في ابتدائي 

التالت هو محمد جلال 
اناقلتلكم عليه قبل كده وده اللي عرفته في تانية ابتدائي 
لما كان بيقولنا نكت هههههههه
المهم محمد ده بقي صديقي جدا من واحنا في ابتدائي 
وزادت علاقتنا واحنا في اعدادي

فيه موقف حصل معايا وانا في تانية اعدادي 
وكان فيه الاستاذ سعيد ومحمد جلال  وحد تاني اسمه محمد حلمي 
كنت قاعد انا ومحمد جلال في الدكة التانية وكان محمد حلمي عايز يقعد معانا 
مع ان فيه اماكن كتير يعني 
لكن هي طلبت معاه بقي وصمم يقعد معانا 
المهم بقي انا رفضت وقلتله لا 
ومحمد حلمي ده كان يشتهر بالرخامة القصوي 
محدش يقدر عليه في الرخامة كان جامد يعني 
المه راح مشتكيني للاستاذ سعيد في حصة الدراسات 
والاستاذ سعيد عارف اني بحبه 
فكلمني بالراحة بس انا بقول لا بس بكسوف شويه كده 
المهم بقي الاستاذ سعيد احرجني جدا 
وراح نده لمحمد حلمي وقاله اقعد جنبهم 
والاستاذ سعيد معبرنيش خالص ومحترمش رغبتي 

مش عارف حسيت وقتها يعني ايه احتلال 
وحسيت بكلمة قهر 
يمكن الكلام كبير علي موقف زي ده 
بس يمكن انا دماغي كانت صغيرة وقتها 
وقلت لنفسي ان ده احتلال وقهر 
خصوصا اني مش قادر اقول لا
مش عارف اعترض حتي علي اللي بيحصل
الموقف ده اثر علي نفسيتي قوي يومها 

رابع واحد هو الاستاذ احمد عوض الله 
مدرس الانجلش 
هو انسان محترم وملتزم دينيا جدا 
وكان سبب اكيد في تعليمي حاجات مهمة في الدين
قبل اللغة كمان 
وكنت بحبه وبحترمه جدا 
لحد ما حصل موقف منه من سنتين كده 
زعلني قوي قوي ومش عارف ارجع تاني 


الخامس هو الاستاذ محمد عبالمنعم 
مدرس رياضيات برضو 
بس مدرسليش خالص 
هو دخلي حصة واحدة بس كان احتياطي فيها 
المهم انه دخل وعمل انه بيسألنا بقي وكده 
وحط مسالة علي السبروة 
وسال اول واحد فجاوب 
قاله غلط 
واللي بعده غلط 
واللي بعد بعد غلط 
قوم الفصل كله 
والفصل كله غلط 
وقرر سيادته انه هيضرب كل واحد عصايتبن 
كانو اغبي عصايتين انضربتهم في حياتي 
كان بيضربنا بخرزناة كده تخينة ومفترية 
ايدي فضلت مورمة يومين 
يوميها انا مكنتش زعلان اني انضربت 
عادي معرفتش اجاوب وانضربت 
اللي حرق دمي قوي بعدها 
لما جالنا المدرس بتاعنا بقي وقولناله علي الموقف ده 
وقولناله الشؤال 
وشرحناله الاجابة بتاعتنا 
وقالنا ان انتو برضو صح 
اضايقت قوي وقتها 
وحسيت اني اتقرطست وانضربت ع الفاضي 
 بس المهم انه مدخلناش تاني خالص 


زي ما قولتلكو مفش كلام كتير في اعدادي 
بس كانو تلات سنين من عمري 
حبيتهم قوي 

يلا 


فاصل ونكمل 

..........

انسان عادي

هناك 4 تعليقات:

♥♥ شذا ♥ الروح ♥♥ يقول...

احم احم
سلامو عليكم

ممكن اخد أول تعليق
وبجد زعلانه منك للمقاطعه الجامده دى

كده مش تسئل ماشى ماشى

♥♥ شذا ♥ الروح ♥♥ يقول...

فرحانه فيك امك انضربت جامد تستاهل عشان مش بتذاكر كويس
وكمان مش بتزورنى يلا بقا
عاااااااااااااااااا

سلامو عليكو

♥♥ شذا ♥ الروح ♥♥ يقول...

ممممممممم

تعديل للكومنت التانى
فرحانه فيك إنك انضربت

ويلا منتظرين الباقى يا عمونا
مع السلامو عليكو

انسان عادي يقول...

شذا الروح

معلش بقي
المقاطعة دي كانت غصب عني
كنت مشغول جدا وكان فيه امتحانات بقي
عموما خلاص هانت

بس انتي فرحانة فيا ليه
دانا انضربت ظلم وكنت حالل صح

عموما شكرا بس المثل بيقول
اعرف صاحبك وعلم عليه

يلا سلامو عليكو

06‏/06‏/2010

ربع قرن من الزمان 4


النهارده السبت 5 يونيو 2010 الساعة 3.51 م




احم احم
سلامو عليكو

مش عارف ليه حاسس اني دبست نفسي في مشكلة 
اوقات بفكر مش عارف اكتب ايه 
واوقات بحس اني مش لاقي وقت يكفي الكتابة 
عموما انا هكتب الي يجي علي بالي وخلاص 
عشان اقدر اكمل حاجة بدأتها 


احم احنا كنا خلصنا ابتدائي
ودخلت اعدادي الحمد لله وحققت حلمي وقتها 

انما معرفش ليه اعدادي كانت فترة سريعة في حياتي  
معلمتش قوي فيا 
يمكن خرجت منها بكام صاحب جداد 
بس اللي خسرته بعدها كان اكتر 

مش هتكلم كتير فيها بس هتكلم علي بعض الاشخاص 
اللي علمو معايا بجد وقتها 

اولهم الاستاذ احمد صلاح اللي درسلي في 
اولي وتانية وتالتة اعدادي 
كنت بحبه جدا وبحترمه وهو كمان كان بيحبني 
كان هادي جدا وطيب 
بس لما يزهق كان بيفتري قوي قوي 
ودي حصلت مرة واحدة بس ومش معايا الحمد لله 

تاني واحد هو الاستاذ سعيد 
انا مش فاكر سعيد ايه بصراحة 
هو مدرس الدرسات الاجتماعية 
هو لسه عارفني لحد دلوقتي ولما بيشوفني بيسلم عليا 
مع انه مش من بلدنا اصلا 
بس هو حد محترم جدا وطيب جدا جدا 
ويكفيه فخر انه خلاني احبه بالشكل ده 
مع اني بكره مادة الدرسات دي كره العمي 
لالا اكتر من العمي بشويه 
وداينا كانت بتبقي نقطة سودة في شهادتي من وانا في ابتدائي 

التالت هو محمد جلال 
اناقلتلكم عليه قبل كده وده اللي عرفته في تانية ابتدائي 
لما كان بيقولنا نكت هههههههه
المهم محمد ده بقي صديقي جدا من واحنا في ابتدائي 
وزادت علاقتنا واحنا في اعدادي

فيه موقف حصل معايا وانا في تانية اعدادي 
وكان فيه الاستاذ سعيد ومحمد جلال  وحد تاني اسمه محمد حلمي 
كنت قاعد انا ومحمد جلال في الدكة التانية وكان محمد حلمي عايز يقعد معانا 
مع ان فيه اماكن كتير يعني 
لكن هي طلبت معاه بقي وصمم يقعد معانا 
المهم بقي انا رفضت وقلتله لا 
ومحمد حلمي ده كان يشتهر بالرخامة القصوي 
محدش يقدر عليه في الرخامة كان جامد يعني 
المه راح مشتكيني للاستاذ سعيد في حصة الدراسات 
والاستاذ سعيد عارف اني بحبه 
فكلمني بالراحة بس انا بقول لا بس بكسوف شويه كده 
المهم بقي الاستاذ سعيد احرجني جدا 
وراح نده لمحمد حلمي وقاله اقعد جنبهم 
والاستاذ سعيد معبرنيش خالص ومحترمش رغبتي 

مش عارف حسيت وقتها يعني ايه احتلال 
وحسيت بكلمة قهر 
يمكن الكلام كبير علي موقف زي ده 
بس يمكن انا دماغي كانت صغيرة وقتها 
وقلت لنفسي ان ده احتلال وقهر 
خصوصا اني مش قادر اقول لا
مش عارف اعترض حتي علي اللي بيحصل
الموقف ده اثر علي نفسيتي قوي يومها 

رابع واحد هو الاستاذ احمد عوض الله 
مدرس الانجلش 
هو انسان محترم وملتزم دينيا جدا 
وكان سبب اكيد في تعليمي حاجات مهمة في الدين
قبل اللغة كمان 
وكنت بحبه وبحترمه جدا 
لحد ما حصل موقف منه من سنتين كده 
زعلني قوي قوي ومش عارف ارجع تاني 


الخامس هو الاستاذ محمد عبالمنعم 
مدرس رياضيات برضو 
بس مدرسليش خالص 
هو دخلي حصة واحدة بس كان احتياطي فيها 
المهم انه دخل وعمل انه بيسألنا بقي وكده 
وحط مسالة علي السبروة 
وسال اول واحد فجاوب 
قاله غلط 
واللي بعده غلط 
واللي بعد بعد غلط 
قوم الفصل كله 
والفصل كله غلط 
وقرر سيادته انه هيضرب كل واحد عصايتبن 
كانو اغبي عصايتين انضربتهم في حياتي 
كان بيضربنا بخرزناة كده تخينة ومفترية 
ايدي فضلت مورمة يومين 
يوميها انا مكنتش زعلان اني انضربت 
عادي معرفتش اجاوب وانضربت 
اللي حرق دمي قوي بعدها 
لما جالنا المدرس بتاعنا بقي وقولناله علي الموقف ده 
وقولناله الشؤال 
وشرحناله الاجابة بتاعتنا 
وقالنا ان انتو برضو صح 
اضايقت قوي وقتها 
وحسيت اني اتقرطست وانضربت ع الفاضي 
 بس المهم انه مدخلناش تاني خالص 


زي ما قولتلكو مفش كلام كتير في اعدادي 
بس كانو تلات سنين من عمري 
حبيتهم قوي 

يلا 


فاصل ونكمل 

..........

انسان عادي

هناك 4 تعليقات:

♥♥ شذا ♥ الروح ♥♥ يقول...

احم احم
سلامو عليكم

ممكن اخد أول تعليق
وبجد زعلانه منك للمقاطعه الجامده دى

كده مش تسئل ماشى ماشى

♥♥ شذا ♥ الروح ♥♥ يقول...

فرحانه فيك امك انضربت جامد تستاهل عشان مش بتذاكر كويس
وكمان مش بتزورنى يلا بقا
عاااااااااااااااااا

سلامو عليكو

♥♥ شذا ♥ الروح ♥♥ يقول...

ممممممممم

تعديل للكومنت التانى
فرحانه فيك إنك انضربت

ويلا منتظرين الباقى يا عمونا
مع السلامو عليكو

انسان عادي يقول...

شذا الروح

معلش بقي
المقاطعة دي كانت غصب عني
كنت مشغول جدا وكان فيه امتحانات بقي
عموما خلاص هانت

بس انتي فرحانة فيا ليه
دانا انضربت ظلم وكنت حالل صح

عموما شكرا بس المثل بيقول
اعرف صاحبك وعلم عليه

يلا سلامو عليكو

Recent News

Introduction

Recent News